Ajurweda Abhyanga

Dokładnie tydzień temu miałem przyjemność uczestniczyć w warsztatach z zakresu Ayurvedy Abhyangi prowadzonych przez świetnego instruktora Nizara Mliki. Szkolenie trwało 2 pełne dni i odbyło się na terenie katowickiej filii Menos przy ulicy Jagiellońskiej. Przyznam się też od razu, że nie miałem pojęcia czego mogę się spodziewać po tych warsztatach, więc do kursu podchodziłem bardzo sceptycznie, spodziewając się czegoś w rodzaju hokus pokus :-). Kurs okazał się jednak bardzo fajnym doświadczeniem, po którym nie tylko nauczyłem się nowych ciekawych technik masażu, ale również otworzyłem się jeszcze bardziej na orientalne sztuki pracy z ciałem. A oto moje wrażenia i krótkie informacje które wyniosłem z kursu.

anhyanga2

Ajurweda (Ayurveda) w tłumaczeniu znaczy wiedza o życiu, zajmująca się zdrowiem fizycznym, psychicznym i duchowym. Znana jest w Indiach od ponad 5000 lat, a opiera się na holistycznym podejściu do pacjenta. Według Ajurwedy człowiek będzie zdrowy jeśli ciało, umysł i dusza pozostaje w równowadze. Jest to najstarsza dziś udokumentowana forma medycyny znana ludzkości, spisana w Świętych Księgach Wedyjskich i wpisana w 1979 roku na listę WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) jako tradycyjną koncepcję zdrowia i terapii. Jest to również filozofia życia, zawierająca zbiór zasad i drogowskazów podpowiadających jak żyć, by utrzymać ciało, umysł i ducha w równowadze i dobrej kondycji na co dzień.

Podążając za antycznymi naukami Ajurwedy zakłada się, że każdy z nas posiada w sobie niewidzialne kanały energetyczne, zwane w Indiach Nadi, w których przepływa Prana, czyli życiodajna energia. Swobodny przepływ tej energii gwarantuje życie w zdrowiu oraz równowadze psychicznej, fizycznej i duchowej. Kanały energetyczne krzyżują się w siedmiu czakrach – ośrodkach energetycznych w ciele, które odbierają, magazynują i emanują energię o wibracji właściwej dla swojej funkcji. Są naszymi bateriami, dlatego też tak ważne jest utrzymywanie ich ładunku energetycznego na najwyższym poziomie. Zapewniać mają to po części masaże, prawidłowe odżywianie, ćwiczenia fizyczne, picie wody, leczenie ziołami, kolorami, światłem, muzyką, słowem, praktyki duchowe oraz prawidłowy i zbalansowany rozkład dnia.

Siedem czakr:

  1. Korona – szczyt głowy (kolor fioletowy), element Eter, funkcje: myślenie, medytacja, rozwój świadomości
  2. Trzecie oko – środek czoła (kolor błękitny), element Eter, funkcje: intuicja, analiza, wiedza, wszystkie procesy świadomości, wytrzymałość psychiczna, pragnienie i spełnienie
  3. Gardło – gardło (kolor niebieski), element Eter, funkcje: komunikacja, ekspresja, twórczość, otwartość, niezależność, inspiracje, poczucie swobody
  4. Serce – środek klatki piersiowej (kolor zielony), element Powietrze, funkcje: poczucie harmonii rozwoju i uczucia, miłość, współczucie, odwaga, altruizm, uzdrawianie
  5. Splot słoneczny – cztery palce powyżej pępka (kolor żółty), element Ogień, funkcje: rozwój osobowości, funkcje mentalne, siła moc, kontrola, ambicja, uczucia i doświadczenia
  6. Krzyż – cztery palce poniżej pępka (kolor pomarańczowy), element Woda, funkcje: emocje, erotyzm, zmysłowość, twórczość, kreatywność
  7. Korzeń – podstawa kręgosłupa (kolor czerwony), element Ziemia, funkcje: instynkt, przetrwanie, bezpieczeństwo, pewność, stabilizacja

czakra

W Indiach wierzy się, że ciało tworzy się z pięciu żywiołów w skład których wchodzą powietrze (jest to ruch np. bicie serca), eter (są to puste przestrzenie np. w jamie ustnej), ogień (odpowiada za metabolizm i inteligencję), ziemia (odpowiada między innymi za mięśnie i kości) i woda (umiejscowiona jest w błonach śluzowych). Elementy te polączone na zasadzie pokrewieństwa dają życie trzem innym głównym siłom, zwanym doszami (tridosze).

Wyrożniamy trzy główne dosze (Vata, Pita i Kapha), które rządzą naszym ciałem na siedem sposobów odpowiadając trzem siłom i związkom między tymi siłami:

  1. VATA – połączenie eteru i powietrza (reguluje system nerwowy i krążenia)
  2. PITTA – odpowiadającej ogniowi (reguluje uklad pokarmowy i metabolizm)
  3. KAPHA – to kombinacja wody i ziemi (reguluje gospodarkę hormonalną i system immunologiczny)
  4. VATA i PITTA
  5. VATA i KAPHA
  6. PITTA i KAPHA
  7. VATA, PITTA i KAPHA

Najkorzystniej byłoby gdyby trzy siły (tridosze) pozostawały zrównoważone z lekką dominacją jednej z nich nad dwoma pozostałymi.

Masaż ajurwedyjski Abhyanga

Podczas zabiegu ajurwedyjskiej Abhyangi stosuje się rożne techniki manualne (głównie głaskanie dłońmi), podgrzanymi wcześniej ciepłymi olejkami (sezamowym, kokosowym, migdałowym lub innym) polewając całe ciało w celu rozgrzania i nawilżenia ciała. Sesja zaczyna się od rozmasowania głowy w pozycji na plecach kilkoma technikami bez użycia olejku, po czym polewa się całe ciało wcześniej przygotowanym ciepłym olejkiem i rozmasowuje raz jeszcze głowę i twarz.

Po rozmasowaniu głowy przychodzi czas na masaż w okolicach piersi, brzucha, rąk, nóg, następnie klient proszony jest o odwrócenie się na brzuch. Masaż kontynuuje się od stóp, nóg i pośladków następnie masuje się plecy wraz z rękoma. Nie jest to masaż dla osób wstydliwych swojego ciała, gdyż wykonywany jest najczęściej nago lub z pomocą chusty do zakrycia sfer intymnych.

Celem masażu ajurwedyjskiego jest utrzymywanie dobrego stanu zdrowia i samopoczucia oraz zapobieganie powstawaniu chorób poprzez usuwanie z ciała toksyn i odblokowywanie kanałów energetycznych, aby pobudzić przepływ życiodajnej energii w kanałach Nadi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *